20 - Baru

Thursday, January 04, 2007

Bila aku buka pintu, aku lihat Afro sedang santai membaca di tepi longgokan bukunya.

Celaka! Dulu, masa aku banyak luangkan masa di rumah, jarang pula dia bersantai begitu. Selalu saja hilang tak berjejak. Kini bila aku sudah mula bekerja, selalu pula dia balik rumah.

"Penat?" Afro bertanya tanpa mengangkat mata dari buku di tangannya.

"Kau dah makan?" Aku pula bertanya tanpa menjawab soalannya tadi.

"Dah! Eh, aku belikan kau nasi goreng pattaya. Cuba tengok kat dapur."

Aku masuk dapur, basuh tangan, capai bungkusan plastik dan bawa ke ruang tamu. Bila bungkusan plastik terbuka, aroma nasi goreng pattaya terus memenuhi ruang. Aku suap dan kunyah perlahan. Butir-butir nasi yang tadinya diselimuti telur berlaga-laga di dalam rahang.

"Macam mana kerja kau? Ok?"

"Ok! Senang kerja tu. Cuma aku tak tahan kena bangkit awal."

Afro ketawa mengekek. 'Sarang tebuan' di kepala ikut beroleng-oleng.

"Pelan-pelan kayuh, brader! Nanti kau biasalah. Kerja awal tapi balik pun awal juga, kan?"

Aku mengangguk. Walaupun seawal 6 pagi aku sudah kena terpacak di tempat kerja, tapi sekitar tengahari aku sudah balik rumah berehat.

"Terima kasih, Afro!"

Afro hanya tersengih, matanya masih tertancap pada barisan huruf-huruf di bukunya itu.

3 comments:

ILynn Virgobiru January 05, 2007 12:44 AM  

yeaahhhhh!!!
aku lah org first yg mendetect update baru!
oit tapai..keje apekah itu blk tghr??
entah2 ko me-replace keje afro
tu yg bile ko keje die asik melepak kat umah je tuuu

Nuts@Kacc January 05, 2007 1:04 AM  

emmm...awal ko masuk keje..mau mata pun x bukak lagi masa tu..balik pun awal...jangkaan aku la,ko keje..
1-kedai makan(tp apsal ko blk lapo?)
2-kedai buku(tp apsal msk awal sgt?)
hehehhe....nk jadi detektif lak la..MENJEJAK TAPAI...

sinaganaga January 08, 2007 8:53 PM  

Spyz pun habis kerja tengah hari. Dia kerja di bank. Kau pun?

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP