21 - Baru II

Tuesday, January 09, 2007

*Meowwwwww*

"Oi! Mana datang kucing nih!" jerit Tapai seraya melompat. Hampir-hampir tersembur nasi yang sedang dikunyahnya. Mungkin terkejut dengan kehadiran anak kucing yang secara tiba-tiba muncul.

"Aku beli pagi tadi," aku membiarkan anak kucing tersebut menggesel-geselkan badannya pada keting kaki aku. Manja sungguh. Tetapi geselannya belum cukup kuat untuk membuatkan aku mengalihkan perhatian dari buku yang sedang aku baca.

*Meowwwwww*

"Comel," Tapai membetulkan duduknya. Dia kembali menyuapkan makan ke dalam mulut sambil matanya melirik pada anak kucing berbulu kuning lebat yang sudah membaringkan diri di tepi kaki aku.

"Nama dia Nevo," aku meletakkan buku ke bawah dan mengusap-usap badan Nevo. Nevo mengerang manja.

"Dekat-dekat sama dengan nama Neko. Kau rindukan dia ya?"

Aku membiarkan pertanyaan Tapai tidak berjawab. Selepas seketika, aku kembali kepada buku himpunan puisi "Menyarung Jiwa" Raja Ahmad Aminullah yang baru dibeli pagi tadi, sebelum aku 'tersangkut' di Petzamio, kedai binatang perliharaan di sebelahnya.

"Jangan kau habiskan Whiskas yang aku baru beli tu!" aku mengusik Tapai.

"Celaka kau!"

Dan tawa kami berdua memecah kesuraman ruang tamu.

2 comments:

Unknown January 11, 2007 3:24 PM  

ha ha ... teringat cite whiskas. eh, nevo jantan ke betina?

famia January 19, 2007 10:22 PM  

ish.
boleh telan ke whiskas.

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP