5 - Neko

Thursday, September 21, 2006

"Nah!" aku mencampakkan satu bungkusan plastik berwarna merah ke atas meja.

Tapai yang kelihatan masih mamai, menggosok-gosok mata. Satu kuapan panjang menyusul. Dia kemudiannya membulatkan mata ke susuk tubuh di tengah rumah. Sah! Afro yang pulang. Bukan gadis berbaju sendat berskrit putih tadi. Sendat! Putih! Ah! Asyik! Tapai tersenyum sendiri sambil mengepit kelangkang yang masih terasa lembab. Dia mengensot malas ke meja.

"Maggie goreng?" Tapai mengeluh, menggelengkan kepala.

"Bukan kau dulu suka makan maggie goreng?"

"Dulu bila? Kan aku dah cakap, aku tak kenal kau!"

Pap!
"Oh.. aku lupa. Maaf." aku menghadiahkan sengihan pada Tapai yang duduk bersila di tepi meja jepun. Satu-satunya perabot di ruang tersebut.

Aku menguis-nguis buku yang bersepah di atas lantai. Albert Camus, Arenawati, James Joyce, antara penulis-penulis mahsyur abad ini. Yang aku cari tiada di situ. Aku tolak kesemua buku tersebut ke tepi dinding. Biarkan di situ dululah! Aku bersandar pada dinding, di tepi buku-buku karya agung.

"Kau nampak Neko aku?"

"Neko? Err...."
Alamak! Dia tahukah Neko ada ke mari? Dia tahukah aku dan Neko sebentar tadi...

Mampus!

Tapai terbayangkan gadis berbaju sendat dengan skirt putih pendeknya. Masih terasa panas dada gadis itu di mukanya. Oh Neko!

Celaka!

"Er.... tadi dia ada datang sekejap. Tapi kau tak ada, dia baliklah..." Tapai menjawab sedikit terketar-ketar. Suara orang bersalah.

"Balik? Balik mana pulak? Kucing aku tu nak balik mana lagi?"

"Kucing? Neko tu kucing?"

"Ya! Kucing aku, nama dia Neko!"

5 comments:

Korakora September 25, 2006 10:26 AM  

bulan puasa. tak boleh cerita bukan-bukan.

siti tak suka! :)

zakzak September 30, 2006 10:37 AM  

betul tuh...bulan puasa nih.
hehe.
ada cadangan, kalau boleh letak le siapa pencerita bagi setiap entri.
takut keliru antara afro dengan tapai.


oh lupa nak cakap.
gaya penceritaan yang bagus.
:)

tapai September 30, 2006 11:07 AM  

:)
Cadangan akan dipertimbangkan. Terima kasih!

rudy bluehikari October 12, 2006 5:11 PM  

kalu sesapa tau bhs jepun sebut neko dah terbayang dua benda. tapi yg lurus bendul shj tau neko tu kucing. trick tak menjadi ahhh! ekekeke.c:p

nuyuljana January 21, 2009 10:47 AM  

hahahaha!

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP