6 - Ramadhan

Saturday, September 30, 2006

Semalam Afro ajak berbuka di Rivadesatera. Entah apa sedapnya makan di situ, aku pun tak tahu. Tapi yang pastinya mata kami kenyang!

Kebetulan berhampiran Rivadesatera terdapat deretan gerai yang menjual berbagai jenis juadah. Afro dan aku menyusuri bazar Ramadhan ini perlahan-lahan. Mencari sesuatu yang boleh dijadikan pembuka selera kami nanti. Tapi mata kami terus-terusan dihidangkan dengan benda-benda yang bulat dan beroleng-oleng. Dalam berbagai saiz dan warna. Hish! Ngeri!!

Aku pandang Afro, Afro pandang aku. Dia menggeleng, aku tersengih. Tinggal beberapa minit sahaja untuk berbuka tapi cabaran dan ujiannya menjadi lebih dahsyat. Takkan kami nak jalan tutup mata pula, ya tak?!

Pesan Sweet Charity dulu, "Jangan jalan raba-raba, nanti masuk longkang!!"

Seperti matahari, benda-benda bulat ini mampu memberi sinar dalam hidup kami. Dan seperti matahari juga, kalau dipandang tanpa berkelip dalam jangkamasa yang lama mata boleh rosak!

Ubat kalau diambil melebihi dos yang ditetapkan juga boleh memudaratkan, bukan?

Read more...

5 - Neko

Thursday, September 21, 2006

"Nah!" aku mencampakkan satu bungkusan plastik berwarna merah ke atas meja.

Tapai yang kelihatan masih mamai, menggosok-gosok mata. Satu kuapan panjang menyusul. Dia kemudiannya membulatkan mata ke susuk tubuh di tengah rumah. Sah! Afro yang pulang. Bukan gadis berbaju sendat berskrit putih tadi. Sendat! Putih! Ah! Asyik! Tapai tersenyum sendiri sambil mengepit kelangkang yang masih terasa lembab. Dia mengensot malas ke meja.

"Maggie goreng?" Tapai mengeluh, menggelengkan kepala.

"Bukan kau dulu suka makan maggie goreng?"

"Dulu bila? Kan aku dah cakap, aku tak kenal kau!"

Pap!
"Oh.. aku lupa. Maaf." aku menghadiahkan sengihan pada Tapai yang duduk bersila di tepi meja jepun. Satu-satunya perabot di ruang tersebut.

Aku menguis-nguis buku yang bersepah di atas lantai. Albert Camus, Arenawati, James Joyce, antara penulis-penulis mahsyur abad ini. Yang aku cari tiada di situ. Aku tolak kesemua buku tersebut ke tepi dinding. Biarkan di situ dululah! Aku bersandar pada dinding, di tepi buku-buku karya agung.

"Kau nampak Neko aku?"

"Neko? Err...."
Alamak! Dia tahukah Neko ada ke mari? Dia tahukah aku dan Neko sebentar tadi...

Mampus!

Tapai terbayangkan gadis berbaju sendat dengan skirt putih pendeknya. Masih terasa panas dada gadis itu di mukanya. Oh Neko!

Celaka!

"Er.... tadi dia ada datang sekejap. Tapi kau tak ada, dia baliklah..." Tapai menjawab sedikit terketar-ketar. Suara orang bersalah.

"Balik? Balik mana pulak? Kucing aku tu nak balik mana lagi?"

"Kucing? Neko tu kucing?"

"Ya! Kucing aku, nama dia Neko!"

Read more...

4 - Angan

Monday, September 04, 2006

Aku tak tau berapa lama aku pengsan. Aku kini terbaring di atas katil. Kepalaku diriba gadis yang muncul di pintu tadi. Wajahku diraup lembut, rambutku dielus manja. Sengaja aku biarkan perlakuannya. Aku buka mataku sebentar dan pejamkan kembali. Buat-buat tak sedarkan diri lagi.

Dadanya yang bersalut baju sendat itu dekat benar dengan mukaku. Pemandangan ini sedikit menyesakkan nafasku. Apa akan jadi kalau aku dihempapnya? Dapatkah kau bayangkan? Tapi itu mungkin juga satu nikmat yang lama aku idamkan sejak datang ke bandar X ini.

Celaka atau tuahkah ini? Bagaimana kalau Afro tiba-tiba muncul di pintu? Mungkin dia akan terus mengamuk dan menghalau aku keluar?

Ah! Pedulilah! Biarlah aku baring sejenak. Baring di riba gadis yang berskirt putih yang benar-benar pendek ini satu pengalaman yang mengasyikan.

Perlahan-lahan mataku mula berat. Aku terus hanyut.

Sebaik bangkit, aku menguliti dan menggomoli gadis itu bersungguh-sungguh. Pakaian kami habis tertanggal. Mulut kami bertaut. Habis segala lekuk dan lurah aku usapi. Dia mendesah, mengerang, merintih mahukan layanan yang lebih lagi. Habis segala aksi aku sudahi. Sekejap ditunggang, sekejap ditonggeng. Depan belakang kiri kanan atas bawah. Lengkap satu kitaran. Dan akhirnya kami berdua terdampar. Lelah.

Aku kembali terjaga entah berapa lama kemudian. Bukan di katil tapi menelentang di lantai ruang tamu. Dengan longgokan buku tak jauh dariku. Chronicle of a Death Foretold tercampak di belah sana. Aku pandang sekeliling. Tiada Afro. Tiada gadis misteri.

Yang ada hanya aku dengan seluar dalam yang lembap di bahagian hadapan. Dan perut yang masih ganas berkeroncong.

Ah! Ini benar-benar celaka!!

Read more...

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP